Om Hartmann Greg

Nordvest for Hamborg, Tyskland på det laveste land point, 3,60 m under havets overflade, er et studie beliggende i et århundrede-gamle gård. Navigationsanlægget fører den besøgende ikke nødvendigvis usvigelig over marker og rapporteret i ensomhed og stilhed, i Künstnerhjem beboet af Hartmann Greb.

Til sidst, han siger om sig selv, ville hans hænder i sidste ende forlade den todimensionalitet maleri og grafik og skulpturelle arbejde til sin Touch og håndgribelige opfattelser. Så fra en maler og grafiker Greb var billedhuggeren.
Stilling til, hvordan han får sin fysiognomi sine hoveder, buster og figurer, referencer greb ham i hukommelsen som uendeligt mange og tilsyneladende formative besøg i museer i verden, der førte ham til hans forældre. Egyptiske og etnologiske samlinger af kunstneren opfatter som vigtig erfaring for sine fornemme og udtryksfulde hoveder hvis køn er stadig det meste uklart.
Sandsynligvis er billedhugger mest rammende jobtitel for Hartmann Greb. Men en billedhugger, der arbejder i glas? Så sikker på det er så ikke igen. For det er ikke sten, træ eller bronze materialer, hvorfra han skaber sine skulpturer, men glas, mere præcist, Pate de verre.
Denne teknik, bronze Lost Wax Casting er meget ens, er et af de mest komplekse muligheder i glasdesign. Især i jugendstil brugt mange kunstnere mulighed for at producere præcise blomstermønstre og anvendelser af glas, overfladerne, som var fint struktureret.
Blev et par år siden, Hartmann Greb en af de første i Tyskland, der har eksperimenteret med det, var Pate de Verre genoplivet. Trial and error, opfundet lang tid kunstnerens oeuvre. En kedelig og tidskrævende læreproces, der gjorde ham til en lærer for denne teknologi i dag.
Først kom semiplasticshape tal, der er blevet smeltet i åbne forme. Dette udviklede Greb obelisk lignende stelae, og derefter at fokusere på buster og hoveder, som stadig dominerede hans arbejde. Hver skulptur er et meget personligt udtryk af kunstneren stemning, en følelse eller en situation. Form, farve og tekstur eller mønster for Greb er her uadskillelige elementer i hans kunst.
Lys og gennemsigtighed, så forførende og distraherende egenskaber af glas, som ofte spiller en så væsentlig rolle, forekomme i baggrunden og rum-giver seerne til at engagere sig med den ordløse kommunikation med Grebs skulpturer.

Michael Ströter-CCAA Glasgalerie Köln